Stayokay Dordrecht finalist Gaia Green Awards 2024

12 juli 2024

Op dinsdag 24 september worden de Gaia Green Awards uitgereikt tijdens Gastvrij Rotterdam. Sinds 2016 worden de awards uitgereikt aan horecalocaties in Nederland en België die zich aantoonbaar onderscheiden op het gebied van duurzaamheid. De Gaia Green Awards bestaan uit drie categorieën: hotels, restaurants en MICE-locaties (vergaderlocaties). Stayokay Dordrecht is een van de drie finalisten in de categorie hotels.

Stayokay Dordrecht

Dat duurzaamheid een belangrijk thema is bij Stayokay Dordrecht blijkt uit meerdere dingen. Met energielabel A, 100% groene stroom, laadpalen, een nieuwe geïsoleerde gevel van duurzaam bamboe  en zonnepanelen wordt er zoveel mogelijk energie bespaard én opgewekt. Naast de zonnepanelen is er ook een groen dak gecreëerd dat regenwater absorbeert, 's zomers verkoelend werkt én een thuis is voor biodiversiteit zoals bijen en hommels. De bijen zijn graag geziene gasten, want naast het hostel staat een bijenkast. Er wordt hier zelfs honing geproduceerd. Naast het hostel zijn vier Wikkelhouses geplaatst: duurzame tiny houses gemaakt van 24 lagen karton.

In het hostel zijn er ook meerdere duurzame hints te ontdekken. Alle medewerkers dragen gerecyclede bedrijfskleding, voedselverspilling is een no-go en gasten worden eveneens gestimuleerd om hun verblijf extra duurzaam te maken. Hen wordt gevraagd korter te douchen, de verwarming lager te zetten en het afval te scheiden. Kleine moeite, grote impact!

We zorgen graag goed voor de natuur maar ook voor mensen is er veel aandacht. Zo richtte Stayokay de Stay4all Foundation. De foundation is in het leven geroepen om kinderen, van wie de ouders de financiële bijdrage niet kunnen betalen, toch mee op schoolkamp kunnen met hun klas bij Stayokay. Sinds 2023 biedt de stichting korte vakanties bij Stayokay aan voor gezinnen die geen geld hebben om op vakantie te gaan.

Uitreiking Gaia Green Awards

Gedurende de zomermaanden worden de finalisten bezocht door een mystery visitor die beoordeelt hoe de horecalocatie in de praktijk presteert op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast zullen de finalisten in hun netwerk zoveel mogelijk publiekstemmen proberen te verzamelen; stemmen kan via deze link tot en met 24 augustus 2024. De awards worden uitgereikt door de vakjury op dinsdag 24 september 2024 tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam in Rotterdam Ahoy.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Stayokay hostels
Stayokay is de grootste hostelketen van Nederland met 21 verrassende locaties, van Terschelling tot Maastricht. Al sinds 1929 biedt Stayokay (inter)nationale gasten de ideale plek om te overnachten; slapen kan op privé- of gedeelde kamers. Maar ook voor feestelijke en zakelijke events ben je bij Stayokay aan het juiste adres. Stayokay verzorgt jaarlijks bijna 900.000 overnachtingen en wil voortrekker zijn op het gebied van duurzame en sociale initiatieven. Stayokay is aangesloten bij Hostelling International: een netwerk van ruim 2.600 hostels wereldwijd.